Pages

Thursday, September 23, 2010

Saat pertama aku di Mesir

Tiba di airport jam 6.30 pagi waktu Mesir. Kalau waktu Malaysia, kira2 dalam jam 11.30 pagi gitulah. Hee..Hm, pertama sampai di airport, wah, airportnya grand bangat! Gk seperti yg dibayangkan. Tapi tetaplah KLIA lagi bagus! Wiih…Malaysia boleh dah!!!  Yah, nunggu bagasi2 keluar dari cargonya lama sekali tu. Hampir satu jam! Selesai kumpul bgsi2, kami berkumpul di Hall. Banyak kerusi….

Suasana di luar airport tu, banyak sekali kabus. Anginnya dingin… Iya, mesir sedang dalam pertukaran dr musim luruh ke musim sejuk. Jadi begitulah. Keadaan di sepanjang jalan tu dihiasi dgn pemandangan debu2 pasir terus. Gedung2 juga coma satu warna. Jd mw muntah ana. Huish, berbeza dari Malaysia. Di highwaynya juga aneh.. kenderaan yang laju harus di sebelah kiri yg lambat pula harus di sebelah kanan. Supirnya juga mandu kereta di sebelah kiri. Kereta malaysia juga telah di ubahsuai tuh kedudukan sterengnya…Seru..Huhu
Kami di bawa ke satu tempat menaiki bas, semua org tak tahu apa nama tempatnya. Hee. Sampai2, makan mee kuning dan kuih hijau gulung2 ada kelapa manis kat dalam, karipap dan mcm donat tp kat dalam intinya pedas. Hehe…tak pakarlah bahagian ngapal nama2 kuih ni… Ginilah jadinya.
Seterusnya dibahagi mengikut rumah masing2. Student ulum dulu yg bergerak. Kami naik kereta Avanzaaaa, stereng belah kiri o..
Sampailah di Rumah Amanah Raya(rumah transit kami), rumah dia pusing2, belok2….Hanan suka sangat main pusing2..Hehe.. sahabat2 yg turut bersama ana dr awal di Mesir…Atikah, Aina, Ajmal dan Natrah. Jg kenal dgn kk Syifa’,Wardah,Aini Aisyah,Ayu dan ramai lagi..
Dihidang makanan lagi, malam ada taklimat sikit. Ngantuk habis,sbb mata masih mata Malaysia, dah imunelah katakan… padahal di Mesir baru pukul 8pm.

Tiket bas (harganya nisfu: kami panggil 50 sen) tp sbnrnya 20 sen je duit kita.
Pagi esok bgn awal, siap2 utk ke kuliah. Kakak2 terkejut tgk kami(adik2) siap begitulah awal. Breakfast roti n sardine.  Klr bw 3 geneh je, naik bas(nusf), sampai, kuliah, kitabah dan istima’, dua org syeikh. Tepat jam 1 pm, kuliah tamat. Balik naik bas(1 geneh, bas baru, jd bayar mahal sikit).


Hari pertama ke kuliah

Kuliah kami



Bila sampai bilik, ana makan lagi. Makan nasi. Habis makan kk syifa’ bg ana guna etisolat broadband(segeneh sejam, not bad lah =), Alhamdulillah dapat jugak ol dgn family. Dapat skype n YM..Boleh lps rindu!!!!! Alhamdulillah ya Allah, dah lah tension habis kuliah tadi. Kawan2 semua muka stress je, ana pun sama. Tp. dalam masa yg sama kami still bg semangat antara kami. InsyaAllah kami boleh! Aaamiinn.
Petangnya kami akan pi keluar tuk beli2 sikit. Beli apa tak tahu, nanti ye... Tunggu ana pergi dulu br blh cerita. Ya Allah pi  bg 100 dollars tu buat apa humai…???? Nasib baiklah casher  tu jujur. Subhanallah





 Akhir kata, walau apapun Humai tetap dan akan sentiasa rindukan keluarga Humai. Semoga Umi, Ayah, Kakak Maisarah, Marsha dan Dean sentiasa berada di dalam rahmatNya. Semoga kalian dimurahkan rezki, smg kalian sentiasa bahagia dan semoga kematian kalian adalah sebaik-baik kematian. Smg kita mati dalam keadaan iman kita sedang membuak2 buatNya dan smg kita pergi dalam keadaan kita masih beriman padaNya. Amin..

AyahUmi ini salad apple banana, mera buat sendiri…campur dgn yoggurt mesir. Laban namanya… hihi..Ahlil Bait suka…



Penat nak tulis sebenarnya ni, masapun tak banyak. Sorilah ye klu bahasa tak enak.

1 comment:

Khaleefah Allah ^_^ said...

Sedih, tak smpt jumpa nti sblm berangkat ke sana. Semoga segalanya baik2 shj.
Semoga terus Istiqamah dan tsabat..
Pergi dengan matlamat agar pulang dengan manfaat.. ^_^

...