Pages

Sunday, July 18, 2010

Adolf Hitler : Sudut Kisah Yang Jarang Kita Dengar

____________________________________________________________________________

Penghormatanku kepada lelaki agung, Adolf Hitler, semoga ada sepertinya di zaman ini...


Aku berbual dengan seorang ahli keluarga yang sedang menamatkan tesis PhD beliau dan aku amat terperanjat apabila beliau nyatakan tesis beliau berkaitan Adolf Hitler, pemimpin Nazi. Maka aku katakan "Takkan dah habis semua tokoh Islam di dunia ini sampai kamu memilih si bodoh ini dijadikan tajuk?"

Beliau ketawa lalu bertanya apa yang aku ketahui tentang Hitler.

Aku lalu menjawab bahawa Hitler seorang pembunuh yang membunuh secara berleluasa dan meletakkan German mengatasi segala-galanya...lalu dia bertanya dari mana sumber aku. Aku menjawab sumberku dari TV pastinya.

Lalu dia berkata : " Baiklah, pihak British telah melakukan lebih dahsyat dari itu...pihak Jepun semasa zaman Emperor mereka juga sama...tapi kenapa dunia hanya menghukum Hitler dan meletakkan kesalahan malahan memburukkan nama Nazi seolah-olah Nazi masih wujud hari ini sedangkan mereka melupakan kesalahan pihak British kepada Scotland, pihak Jepun kepada dunia dan pihak Afrika Selatan kepada kaum kulit hitam mereka?"

Aku lantas meminta jawapan dari beliau. Beliau menyambung : "Ada dua sebab -

1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel. Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.

2. Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.

Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, walaupun kepada tentera yang bukan Islam.


Beliau juga telah meberi peluang kepada tentera German yang beragama Islam untuk menunaikan solat ketika masuk waktu di mana jua...bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu mennggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau...



Hitler juga sering bertemu dengan para Ulamak dan meminta pendapat mereka serta belajar dari mereka tentang agama dan kisah para sahabat dalam mentadbir...
Hitler bersama Syeikh Amin Al-Husainiy


Beliau juga meminta para Sheikh untuk mendampingi tentera beliau bagi mendoakan mereka yang bukan Islam dan memberi semangat kepada yang beragama Islam untuk membunuh Yahudi...


Seorang tentera Nazi melekatkan gambar Mufti Al-Quds


Semua maklumat ini ialah hasil kajian sejarah yang dilakukan oleh saudara aku untuk tesis PhD beliau dan beliau meminta aku tidak menokok tambah apa-apa supaya tidak menyusahkan beliau untuk membentangkannya nanti. Beliau tidak mahu aku campurkan bahan dari internet kerana aku bukan pakar bidang sejarah. Tetapi gambar-gambar yang ada di sini sudah lama tersebar dan semua orang boleh melihatnya di internet.

Aku juga sedaya upaya mencari maklumat tambahan di internet dan berjumpa beberapa perkara :

1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.
Ketika tentera Nazi tiba di Moscow, Hitler berhajat menyampaikan ucapan. Dia memerintahkan penasihat-penasihatnya untuk mencari kata-kata pembukaan yang hebat tak kira dari kitab agama, kata-kata ahli falsafah ataupun dari bait syair. Seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di German mencadangkan ayat Al-Quran :

(اقتربت الساعة وانشق القمر) bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah...

Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam.

Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi...


2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar

Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German.

" Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku"


3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) pada ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mangatakan " Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?"

Ya, Hitler tidak pernah menjamah arak sepanjang hayat beliau...minuman kebiasaan beliau ialah teh menggunakan uncang khas...


Bukanlah tujuan penulisan ini untuk membela apa yang dilakukan oleh Hitler, tetapi ianya bertujuan untuk menyingkap apa yang disembunyikan oleh pihak Barat. Semoga kita semua beroleh manfaat.

Friday, July 16, 2010

Nikmat apakah ini?

Nikmat yg tidak ku nanti2kan, tetapi ia datang memanggilku

Syukur terpilih oleh Allah utk bersama2 di dalam Mautadi kali kedua. Sebenarnya, dah lama diri ini tidak mengikuti prog2 pengisian ilmiah sebegini sehingga sampai satu tahap, yang mana diri ini rasa malas sangat nak join benda2 macam ni. Serius! Memang betul. Hebat betul mainan syaitan ni..

Penting peranan seorang sahabat

Syaza: Kak Humaira', jomlah join mautadi...Kitorang qiam kat sekolah malam ni...
Ana: Boleh ke? Tengoklah dulu..

Dalam musolla,
Adik2: Kak Humaira', Kak Humaira' datang tak malam ni?(One Culture's Night/ MAlam Sebudaya)
Ana: Aish, mestilah datang....InsyaAllah.
Adik2:Kak Humaira' ikut tak mautadi?
Ana: Tak tahulah, ana bukan ajk..Tengoklah nanti. InsyaAllah.

Di Rumah

Banyak kali duk mikir, nak pergi ke tak, nak pergi ke tak..Hm, klu tak pergipun tak pelah, tapi mesti janji dengan diri sendiri utk bangun qiam.

Tiba2

Ayah:Humaira' tolong balut buku kat atas meja tu. Marsha punya, utk tukar hadiah!
Ana:Ayah, buku english test ni ke? Kenapa pelik sangat...(Sbb tu satu2 nya buku yg ada kat atas meja)
Ayah: Eh, bukanlah..buku Doraemon..

Ooo..kat dalam plastik rupanya..

Ana: Ayah, kenapa Doraemon...macam kelakar je...sapelah yg dapat hadiah ni nanti..Mesti kelakar.. Sebab nikan malam sebudaya, tp hadiahnya komik Doraemon.
Aduh lawak betullah...
Ayah:Laa, ayah ingatkan, Marsha nak tukar2 hadiah sama kawan dia je..Utk cabutan bertuah ke? Knp x cakap betul2.
Ana: Dah cakap betul2 dah, tp sibuk sangat time bagitahu td, mungkin ayah tak sedar...

Ayah ketawa tak habis2

Tibalah waktu umi ngan ayah berbuka puasa. Kami adik beradikpun makan ngan umiayah sekali. Makan sama2 bg meraikan mereka.

Tp, pada saat2 akhir tergerak pula hati ni nak ikut Mautadi..(Humaira' awak ikutlah, duk rumapun bukannya buat mende pun!, Ok2, Humai mesti ikut!)Monolog~ Pukul 7.30 baru packing barang utk bermalam di sekolah. Pukul 7.45 terus bertolak. Sebab ayah yg kena rasmi Malam Sebudaya. Sampai waktu perasmian, tengok2 PC Abas yg rasmi... Macam2..

Mereka hebat

Tahniah kepada banat f4(ajk Mautadi) yg telah berjaya menganjurkan program yg cukup bermanfaat ini. Teruskan aktiviti sebigini. Banyak sangat benda yg ana dapat dari program ni... Ana nak copy utk slide show tu boleh...the third slide show..Amat terkesan. Balik2 rumah je, cerita kat ayah..

Mereka ingin yang lebih baik

Ana: Ayah best Mautadi...
Marsha: Tapi tak puas hati sangatlah

Hm, begitulah lirih salah seorang ajk MAUTADI kita... Sebab apa? Sbb ajk2 Mautadi akan selalu menginginkan hasil yg lebih baik dan yang terbaik utk adik2 f1 dan f2 al-amin. W'pun bg ana prog ni memang dah terbaik! Betullah tu..., bagus2 hasilkanlah sesuatu yg lebih baik drpd yg terbaik.. Hm, jd lepas ni, ajk2 bolehlah bermuhasabah sesama ntunna utk memastikan sebarang kekurangan yg berlaku tidak diulangi lagi dalam prog yg seterusnya. Apapun ntunna memang hebat, dan ntunna bakal melahirkan pelapis2 yg hebat2 belaka! Jangan berhenti sampai sini sahaja, teruskan usaha dan perjuangan. Amin.

Ana amat gembira melihat telatah kakak2 melayan karenah adik2 sewaktu bermain galah panjang dan RugBy di Monica Bay. Dapat rasakan di situ, ada satu ikatan ukhuwwah yg begitu mantap antara kalian.(antara kita ^_^)

Rindu utk berprogram bersama2 kalian lagi. Klu ada lagi, jgn lupa ajak ana ye...

Monday, July 12, 2010

A Song~Stand Tall

I think I just fall in love with Stand Tall. Ahaks. Thanks Inah for the lyrics. But, ehhehe I can't copy them from ur blog. It has been blocked I think. Naah, its okay. No worry! :p I still can search for it.




i can't see how we
leave behind someone in need
won't we heed their final plea
can't we see their hearts still bleed
my back won't turn
justice is the final word
this won't be a dream differed
emerge from the darkness
ummah rise

see you and i are one in the same
we feel a need to change
don't wanna blame ourselves
for a reckless lifestyle that we're living today
no peace no treaty no conversations
no pride no pity no Muslim nation
don't we got a name to protect
realize this we got Islam on our back
representing truth
how can we survive it ain't instilled in the youth
steady losing grip of the faith
remove the mask of ignorance and put on a new face
embrace a new change for the better
maybe we can see the day when we all survive together
stand tall, rise up, stand firm, stand up
be proud, unite, look in my eyes and I'll shout it out

i don't wanna see no pain no more in the eyes of innocent people
i don't wanna witness this injustice, hear no, speak no evil
cuz i feel my heart is in my throat
i don't wanna see another fall
i don't wanna take another glance
my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall

i can see the faith and hope in you
the fire in the eyes for the one who cries truth
i can see the pain
i can take the blame
i can see the troubles that we all overcame
now can you see the faith and hope in me
can you feel the fire that is soon to freeze
can you hear the screams
can you feel me breathe
can you see me prayin cuz I'm on my knees
now prayin for the day that we all can live
prayin for the day that i teach my kids
all the right and wrong
i gotta stay strong
say it one more time
my people stand tall
my people just stand tall
woah my people just stand tall

i don't wanna see no pain no more in the eyes of innocent people
i don't wanna witness this injustice, hear no, speak no evil
cuz i feel my heart is in my throat
i don't wanna see another fall
i don't wanna take another glance
my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall

i can't see how we
leave behind someone in need
won't we heed their final plea
can't we see their hearts still bleed
my back won't turn
justice is the final word
this won't be a dream differed
emerge from the darkness
ummah rise

i don't wanna see no pain no more in the eyes of innocent people
i don't wanna witness this injustice, hear no, speak no evil
cuz i feel my heart is in my throat
i don't wanna see another fall
i don't wanna take another glance
my people just stand tall
stand tall
stand tall
woah my people just stand tall
my people just stand tall

Saya budak baru belajar~ Ehhehe

11 Julai, sempat ke sekolah Al-Amin, sebab ada buat temu janji dengan Muallimah Hayati. So, janji utk bertemu mesti  ditepati, hihi... Nak bertemu2 janji ni bukan apa, tp, yelahkan..nak mintak tunjuk ajarlah sikit daripada mahasiswi lepasan al-azhar, serba sedikit berkenaan kehidupan di sana. Sementara waktu masih ada. Sepatutnya, temu janji start pagi, tapi kena gotong-royong dulu...Tolong adik2 f4 bersihkan sisa2 kawasan kenduri yg masih belum selesai dibereskan. Aduh, sempat jugaklah kepala ni pening time kutip sampah kat padang sekolah uh! Panas terik kut. Hm, lepas dah rehat beberapa minit (sambil2 tu alas perut dengan bakso dua ringgit plus telan ubat pil). Kira2 pukul 11 kami mulakan sesi penurunan ilmu dr senpai(mlmh hayati) kpd juniornya(ana)....hihi.

Banyak yg dikongsikan mlmh, antaranya:

M.Hayati: Klu pergi sana, ada dua benda je, sama ada awak jd nabi musa atau firaun.
Haa...jgn pergi sana nak menyetan pulak!

Ana:Ooo...

M.Hayati:Kat sana nanti semuanya muda2, sebaya2 awak jelah, nanti ramailah org yg nak ajak kita ke sanalah ke sinilah, awak lebih baik ikut grup nilah, ikut grup tulah, haa macam2lah, tp terpulanglah kat awak, nak ikut yg mana, sebab semua tu sama umur je ngan awak.

Ana: (Tergelak). Sebab macam kelakar je keadaan tu. Tapi berdebar jugak rasanya.

Ana:Mlmh, masa mlmh pergi mesir tu, umur mlmh berapa?

M.Hayati:Mlmh masa tu 21 tahun.

Ana:Hah, ana lagi mudalah dr mlmh. Hee, takutlah pulak.

Mlmh Rosmawati dr awal khusyuk mendengar perbualan kami berdua. Kadang2 ada jugak menyelah.

Ada jugak mlmh cerita pasal PEMERAM dan ALAMI.

Hei, macam2 cerita pasal dua grup ni. Tp xleh cerita kat sini kut. Ada unsur2 politik sikit. Ehhehe

Ana:Mlmh, kat sana ada nasi tak?

M.Hayati: Ada. Zaman mlmh dulu, 10kilo RM30.

Ana: Macam mahal...(mahal ke tak, mahal ke tak ni? Hei, mahal ni, mana ada beras kat M'sia harga gitu, hm, betul2, memang mahal) Lama pulak aku duk mikir pasal harga beras ni.

Mlmh Rosmawati, terperanjat dgr harga beras semahal tu! Dahsyat2.

M.Hayati: Klu nak yg murah ada, beras kat sanalah, mesir punya, beras pulut. Tp beras pulut ni cepat muak.

Ana:Ha'ah...

Banyak yg mlmh cerita tp semuanya benda yg berlaku pd 10 tahun lepas. Mlmh kata mesti dah banyak benda yg berubah. Cuma mlmh ada kata:

M.Hayati:Klu boleh elakkanlah naik teksi, kuat menipu org bawak teksi tu...

Ana: Ok.

M.Hayati: Perginya nanti utk belajar jelah, awak takyah fikir benda lain lagi, nanti susah. Ada kawan mlmh tu, bercouple kat sana, sampai terlanjur pun ada. Deorg dah mula menyetan lahtu... Geram betul mlmh, sampai sekarang x jumpa2 dah!

M.Hayati: Mlmh dulu sempat gak menyetan, mula tahun kedua, mlmh keluar malam ngan kawan2 pergi makan kat KFC pukul 2 pagi. Pergi funfairlah, pergi taman temalah...Macam2lah....Mengarut betullah. Dahtu, musim tu patutnya org balik kg. tp  kiteorg ni stay kat sana, bosankan...haa buatlah macam2.
Ada sekali tu kawan mlmh ajak mlmh pergi Jordan, kita ni jenis hok ngikut, kita ikut jelah...12 hari kat sana.
Mak kau, punyalah besar sara hidup kat jordan. 1 dollar sama dgn 75 sen M'sia. Klu kat Mesir,100 dollar sama dgn 348 pound duit Mesir.

Ini 10 tahun yg dulu. Sekarang, lagi dasat kut!
Ana ni seronoklah haa duk mendengar kisah lama mlmh. Aduh kelakar betul.

M.Hayati: Tp tahun keempat tu, mlmh dah tak tahan hidup camtu, mlmh pun bertobatlah. Tak mboh doh buat  gitu... Nok belajo sungguh!Setahun sekali je exam. Exam, dia buat masa musim panas. Aduh... Sebulan tempoh exam. 30 hari tu, memang tak cakap melayu! Cakap arab je. Jadi org arablah kitanya... Kiteorg kat rumah negeri makan dalam dulang. Klu time exam, makan sikit je, pastu tak cakap mende pun, klu cakap pun, sekadar tanya, " awak periksa bila?" Ha, tu jelah. Lepastu berkurung dalam bilik masing2.

Ana: Mlmh klu satu bilik tu sorang2 ke kongsi?

M.Hayati:Satu bilik kongsi dua org.

Ana:Ooo

Banyak lagilah....hehe~ Tanya jugak pasal pemakaian. Mlmh kata, kalau dulu kami pakai jubah jelah. Bj kurung pakai dalam rumah je. Sbb dulu, pakai bj kurung pun jd fitnah.

Ana: Haaaaaaaaaaaaaaaah. Amatx100 terkejut!
Kejutan budaya ni. Aduh teruknya klu mcm tu.

M.Hayati: Sekarang ni dah boleh, tp apa2 pun nanti awak tgklah zuruf dia. Ikut kesesuaianlah.

Ana:Oh, ok. InsyaAllah. Mlmh, nanti ana pergi sana, agak2nya musim apa ye?

M.Hayati:Klu bln sembilan tu tgh pertukaran utk ke musim sejuk.

Ana:Hm(macam seronok je)

M.Hayati: Ada jugaklah dalam seminggu mlmh tak mandi masa musim sejuk! Awak rasalah sendiri nanti.

Ana:Hihi

Habis semua2 dlm pukul 3.10.... Nanti nak sambung lagi. Hari lain pulak. InsyaAllah. Jumpa lagi muallimaaaaaaaaah. Arios! Mata Ne ^_^

Sunday, July 4, 2010

Jangan biarkan diri ini keliru Ya Rabb

Hayatilah setiap maksud yg cuba disampaikan.
Hayatilah...
Mohon dengan sangat.





Teman2
Cubalah ambil yang positif.
Buat adik2 dan sahabat2 seperjuangan sekalian
Gunalah masa muda ini dengan sebaik2nya
Jangan disia-siakan waktu ini
Tugas kita sekarang ialah utk mencari sbyk mungkin ilmu
Tidak perlulah bercintan2, semua itu mainan syaitan belaka
Kita kena fokus!
FOKUS!
Carilah cinta Dia, cinta yang kekal abadi.
Buat teman2, lagu ini juga buat kalian,
agar kita tidak lupa bahawa persahabatan kita ini
tidak  lain dan tidak bukan
adalah semata2 kerana Allah.
InsyaAllah
Sentiasalah kita berpesan2 di antara satu sama lain

Nah, satu lagi video buat teman2 yg ku sayangi fillah~



^_^

Thursday, July 1, 2010

Bila diserang



Bismillahirrahmanirrahim

Diserang apa ye? Haa, dengarkan pantun saya ni dulu..

Saya tak suka makan ikan,
Sebab ikan tiada alis,
Saya juga dapat rasakan,
Yang sudah lama saya tidak menulis.

Hehehe, dah mengarut....
Apapun, Alhamdulillah dapat kongsi cerita baru hari ni, setelah sekian lama menyepi, sebab betul2 tiada idea nak tulis pasal apa...dan Alhamdulillah boleh kembali menulis setelah ‘ia’ reda....

Pada 1 Julai, dah siap solat subuh, tiba2 rasa letih sangat, maka terlantarlah saya di atas sebuah katil. Bila dah ada atas katil memang confirm mata akan terlelap. Dalam 10 minit jg tertidur, tiba2 adik saya Marsha datang kejutkan saya, dia nak bincang dengan saya cara2 nak susun aturkan progam AMT dia tu. Nasib baik mudah je bangun sebab dah janji ngan Marsha semalam, lepas subuh nak tolong dia buat kerja tu terus... Sewaktu berbincang,

Saya: Marsha kenapa kepala Kek Ra sakit sangat ni, ya Allah beratnya...camna ni Sya, takpe2 kita sambung lagi. Ok, kita nak susun camna ni?
Marsha:Klu ikut AMT tahun lepas, korang buat sukan terus utk hari kedua tu...
Saya: Oh, ha’ah, ok jugak. Awak buat camtu jugaklah...Ok je.

Kedengaran suara umi memanggil2 nama Marsha, suruh masuk kereta cepat sikit sebab ayah dah nak masuk kereta...Byk juga yg sempat kami bincang, lebih dari 5 perkara..Saya pun ikut dia pergi depan sekali...Marsha stop kat meja makan jap, sbb tak sempat breakfast lagi. Dean pun ada kat situ jugak, waktu tu kondisi kepala sy semakin kronik, hanya sy yg dpt rasakan, tak th nak bygkan mcm mana sakitnya kepala sy time tu,  sy pun bg taulah Dean.

Saya:Dean, Kek Ra tak taulah Dean kepala ni sakit sangat ni!
Dean:Ha, makan je ubat yg Dean beli hari tu, sembuh terus!
Saya: Ye ke Dean?
Dean: Ye... Kek Ra rasa macam berat tak kepala tu? Berdenyut2 tak?
Saya: Ha’ah.
Dean:Ce pusing kepala camni...rasa sakit tak?(Sambil memusingkan kepalanya dari kanan ke kiri, dan dr kanan ke kiri dgn laju).
Saya: Tak sakit pulak...Dean, kat mana ubat tu...tlg ambilkanlah.
Dean pun pergilah cari, lepastu dia kata, tak de pun, ubat tu dah hilang!Saya terkejutlah, hah hilang, kenapa hilang pulaknya, cuba cari betul2, Kek Ra p’lukan ubat tu sangat2 ni...Dean cubalah cari lagi, tp memang tak jumpa...Nampaknya dah lewat, jd mereka pun kenalah masuk kereta dan pergi sek.

Di rumah, saya menderita seorang diri apabila kepala dah semakin parah. Selalunya klu jd camni, lepas tidur I'll feel better. Tp Ya Allah, memang susah betul nak boleh ke tidur tu, sbb kesakitan tu
m’halang sy utk tidur. Ia menguasai seluruh diri saya. Ok, 1st sekali, cuba jugak tidur kat bilik belakang, dah baring tp gelisah habis, memang x boleh nak tutup mata. Tangan terus urut kepala, biar reda.. tp x jugak. Saya pun b’gerak laju ke depan(time ni dah takleh nak tahan sakit, dah macam org gila), pergi bilik umi ngan ayah, ambil minyak then sapu kat kepala...dan letak sikit kat hidung.
Baring kat sofa depan pulak. Tapi tak lama, sebab sy memang xleh stand dah dgn kesakitan tu.
Terus call ayah,

Saya: Ayah, mera sakit kepala sangat ni....
Ayah:Eh, takkan ayah nak balik rumah terus, baru nak sampai sekolah ni...
Memangpun, perjalanan ke sek makan masa 15 minit... campur jam pagi ada gak dalam 25 minit...Kesian jugak kat ayah nak kena u turn balik...Ayah kata awak makan panadol dulu.
Nasib baik sy ada spare panadol dalam handbag, beli time LKD. Sebab kat LKD hari tupun sakit lbh kurang camni gak, tp yg tu dia serang perut sekali.
Sblm tu sy dah breakfast roti celup beefsteak dan minum susu. Then, telan panadol.
Lepas beberapa minit, tekak rasa loya yg amat, masuk bilik air terus vomit. Vomit tu memang sakit, tp lepas tu ingatkan bolehlah rasa lega sikit...sekurang2ny racun dlm badan dah keluar sekalikan. Tp tak rupanya, kepala masih sakit. Kaki dah tak larat nak gerak dah, nak baringpun tak boleh, nanti bertambah lagi sakitnya. Arghhhh!!!! SEmuanya serba tak kena! Sayapun duduk dekat beranda ambil angin pagi, lepastu masuk balik rumah, duk kat bilik Marsha, ke hulu ke hilir kat ruang tamu....baca al-qur'an jap, tp tak tahan jugak...Ya Allah sakitnya ya Allah, perit ya Allah, sy t’paksa b’doa agar Allah sembuhkan sy secepat mungkin. Sy tahu Allah bg kita sakit sbb nak hapuskan dosa2 kita dan nak bg kita pahala. Tp memang dah tak boleh nak tahan, sakit sangat, sampaikan masa tu saya t’fikir utk dapatkan ubat tidur, ataupun injection dadah(ubat kuat yg boleh buat org tidur) supaya sy tak sedarkan diri. Sy tak nak rasa kesakitan tu. Memang tak tahan! Saya terus menangis....Astgfrlhal’azim. Sampai macam tu sekali. Bila sy dah sembuh ni, sy cuba ingat balik apa yg berlaku time tu, sy sendiri tak sangka yg sy sampai ke tahap nak dapatkan injection uh. Dahsyat sungguh! Tp, manalah nak dapat injection tukan, nak p’gi farmasipun kereta takda, ni bukan rumah doctor pun ada supply benda2 tu..Mujur... Klu tak, tak tahulah.

Tulahkan, bila kita dah sakit, macam2 kita s’gup buat utk recover balik. Dan kadang2 ada yg di luar kesedaran kita. Hari sebelum tu, saya sihat wal afiat je, tp bila Allah dah kata “jadi” maka terjadilah ia dgn sendirinya.

Alhamdulillah, selepas vomit buat kali keempatnya, akhirnya saya dapat tidur dgn lena, tidur lena kat mana? Kat sofa depan... Kesian jugak bila difikirkan balik. Time tidur, saya dikejutkan dgn bunyi telefon bimbit, phone tu sy letak kat atas meja kaca, betul2 dpn sy. Just in case ada kecemasan ke, senanglah nak dicapai. Tp. Bayangkan time tu, saya nak angkat tangan nak ambil h/p pun tak larat... Memang tak boleh nak ambil phone tu. Saya cuba tp gagal. Beberapa saat kemudian tel tu b’henti b’diring. Sy kata, takpelah rasanya ayah yg call...Sy rasa lega jugak, sbb bunyi tu dah x ganggu sy lagi, memang dr pagi s’pai ke petang sy elakkan diri sy dari tgk tv, tgk screen comp. dan dgr muzik. Klu tak sy rs macam nak vomit lagi.

Dalam pukul 11.45 ayah call, syukur, tangan dah boleh gerak, ayah tanya ok ke tak? Saya kata, ok, Humaira’ dah boleh tidur. Dah makan panadol tadi. Tamat sampai situ. Tiba2 dapat message dr ayah, message forwarded by ayah from Mlmh. Azlinda” Td, saya call Humaira’ tp tak berjawab, adik2 usrah dia ada buat jamuan. Deorang nak sangatlah kakak deorang tu ade sekali”
Eh, td... yg call tu....
Saya tgk list missed call, Ya Allah, Mlmh Azlinda yg call tadi...Time sy tgk phone tu, dah pukul 12 something, tangan dah kuat sikit nak bergerak. Cuba reply message ayah, bila tekan send, tgk2 aduh, kredit dah habis.. Huuuu....huu....sedihnya, nak call gn phone rumah, tak larat lg nak bangun, takpelah, biar jelah, insyaAllah mereka akan faham. Maaf adik2 semua. Akak terpaksa. Memang x kuat pun nak p’gi  jamuan tu. Sekali lagi maaf. Lain kali pulak ye, insyaAllah~

Sy tidur sampai pukul 2 petang. Kuatkan diri utk solat zohor dan solat sunat rawatib.  Hamdallah badan rasa bertenaga sikit lepas zohor.
Tp selera makan xde lagi, dr pkul 8 sampai pkul4 petang sy tak makan apa2pun. Pkul 4 s’thing  baru rasa nak makan, tp tu pun makan buah epal je...dah lama tu, br makan beef steak yg dah dipanaskan.
Jam 5, semua dah ada rumah kecuali Dean, dia ada qiam kat sek so dia kn stay kat sanalah...Ayah bg tau umi pasal sy sakit, umi kata “umi bawak awk gi bekam kepala ek?” Saya taknaklah, agak mengejut, takutlah umi...”

Malam hari, kepala masih berdenyut2, sbnrnya dah lama jugak tak pakai glasses, jd malam tu, sy start pakai glasses bila nak buka notebook (mini computer) kejap je buka, lps tu join deorg tgk tv. Masih pakai kaca mata. Dan malam tu saya tidur agak lewat sbb dah byk tidur siang tadi. Akhirnya dalam pukul 12 lebih baru boleh tidur. Dan sy tidur pun pakai glasses jugak! Memang tahap kroniklah ni, tak pernah lg sy tidur pakai glasses. Sebab mata sy rasa relax sikit bila pakai glasses ni, sampailah sekarang, saya men’type’nipun pakai glasses jugak!
One of the sleep-glasses cases

Waktu saya 8 tahun, sy p’nah terlibat dalam satu kemalangan jalan raya  yg tragis, sy telah dimasukkan ke ICU Hospital Selayang, lps pada kemalangan tu symptom sakit kepala sudah bermula. Lama jg ia dibiarkan, sehinngalah saya 11 tahun. Akhirnya kami berjumpa dgn pakar mata di Kuala Terengganu, Dr. Azman Ab. Aziz. Selepas mata diperiksa katanya, anak mata sblh kana saya berfungsi dgn baik, tetapi anak mata sebelah kiri saya tidak membesar. Ia berfungsi seperti mana mata seorang kanak2 yg berusia 8 tahun. Then, slps dia tahu t’tang kemalangan yg p’nah b’laku, katanya,”dia terhantuk kuat,itu yg menyebabkan, urat mata dgn urat kepala dia sentiasa ‘bergaduh’ jd sbb tu kepala dia selalu sakit, urat2 tersebut telah menegangkan saraf2 pada kepalanya sekaligus m’ganggu sistem mata dan kepala.
Doc titiskan satu ubat ke dalam mata saya, dia nak tgk sama ada resultnya nanti, mata kanan ikut mata kiri atau sebaliknya... Dan akhirnya, doc kata,” mata kanan dia ikut mata kiri, jd dua2 rabun, dan perlu pakai glasses” Itulah kisahnya.

Esoknya, 6 April 2003 kami ke Optometris Sanadi SDN BHD, dan buat spec kat situ. Saya masih simpan lagi kad dia, tu yang ingat tarikh tu..hihi. Jd, pada darjah 5lah saya mula bergelar si budak perempuan berkaca mata.

...